Kun asiakas on päättänyt ulkoistaa logistiikkansa, pystymme vastaamaan isonkin asiakkaan vaatimuksiin, lupaa Storia Logistiikan kehityspäällikkö Antti Kupi.
Yksi suurimmista ja uusimmista Storian asiakkaista on Pohjoismaiden isoin verkkokirjakauppa Adlibris, joka ulkoisti logistiikkansa kaikki Suomen-toiminnot.
Iso asiakas merkitsi tavallisuudesta poikkeavia haasteita.
-Kokonsa ja toimintansa puolesta Adlibris ei mahtunut meidän kokonaislogistiikkamme sisään. Suunnittelimme asiakkaalle Hyvinkään palvelukeskukseen täysin oma varastonosansa ja siihen liittyvät palvelut, Antti Kupi kertoo.
Adlibriksen logistiikkapäällikkö Mazen Saghir antaa täyden tunnustuksen hyvin sujuneelle yhteistyölle. Sen ansiosta onnistuivat Adlibris-tuotantolinjan perustaminen Storialle sekä kaikkien IT-säätöjen ja -laitteiden yhdenmukaistaminen. Vieläpä etänä keskellä koronapandemiaa ja kolmessa kuukaudessa.
Räätälöity palvelupaketti
Ruotsalaiselle Adlibrikselle oli iso päätös valita juuri oikealainen yhteistyökumppani hoitamaan liiketoiminnan ydinosaa.
-Monet asiat olivat tärkeitä. Kuten taloudellinen vakaus, näytöt, tietämys ja kokemus kirjojen jakelusta sekä yhteensopivuus yrityskulttuuriemme välillä, Saghir luettelee.
Adlibriksen logistiikan siirtämisen valmistelu Storialle alkoi hyvissä ajoin ennen varsinaisen toiminnan käynnistymistä.
-Projekti alkoi, kun sopimus oli tehty. Asiakas toimitti kaiken mahdollisen datan, liittyen varastoitaviin ja toimitettaviin tuotteisiin. Yhteisissä palavereissa kävimme läpi asiakkaan vaatimuksia ja suunnittelimme siltä pohjalta toimintoja tiloihimme Hyvinkäälle. Lopputuloksena räätälöimme asiakkaalle toimivan konseptin, Antti Kupi kertaa.
Storian hoitama palvelukokonaisuus sisältää logistisen kokonaispalvelun, kuten varastoinnin, keräilyn, pakkaamisen ja räätälöityjen asiakastilausten lähettämisen loppuasiakkaille.
Joustava ja luotettava verkkokaupan kumppani
Verkkokaupan logistiikan siirtäminen Storialle sujuu hyvin, kun muutama perusasia on hallussa. Kehityspäällikön mukaan tärkeintä on heti käynnistyvä yhteistyö.
-Asiakkaalta on hyvä saada mahdollisimman laadukasta heidän toimintaansa liittyvää dataa. Kun asiakas on kertonut volyymeistaan ja toimitusaikalupauksistaan, astuu kuvaan mukaan meidän ammattitaitomme suunnitella mahdollisimman optimaaliset tilat, toiminnot ja resurssit. Asiakas voi luottaa siihen, että pystymme vastaamaan vaatimuksiin.
Mazen Saghir kertoo olevansa erittäin tyytyväinen yhteistyöhön.
-Pidän sitä aitona kumppanuutena, joka perustuu luottamukseen ja tiedon jakamiseen. Tarjoamme jatkuvaa ennustetta ja markkinatietoa ja jaamme yhteisiä analyyseja. Storia on osoittanut ymmärrystä haasteitamme kohtaan, joustaa tarpeisiimme sekä tilausten ja volyymien muutoksiin. Yhteistyötä on helppo tehdä. Jaamme yhteiset arvot ja kunnioitamme toisiamme.
-Tarkoitus on, että Storiassa vuosien aikana rakennetun prosessimme tehokkuus on aina mahdollisimman hyvä. Jos asiakkaalla on erityisvaatimuksia tai toiveita, pyrimme kykymme mukaan toteuttamaan ne ja luomaan niille toimivat puitteet, Antti Kupi täydentää.