Storia logo

Luotettava ja vakavarainen kumppani

20/03/2025

Storia Logistiikka tunnetaan logistiikkapalvelujen vakavaraisena kumppanina. Pystymme investoimaan muutosten mukana ja varmistamaan tehokkaat palvelut kaikille asiakkaillemme. Viime vuosina investointimme on kohdistunut tuotannon tehostumiseen automatisoinnin kautta, ja digitalisoituminen on mahdollistanut uudenlaisia palveluita. Nyt uudistamme toimintamallejamme sekä niitä tukevia ohjausjärjestelmiä. Talouden järjestelmä uudistettiin viime vuonna ja nyt työpöydällä ovat ERP-toiminnanohjaus, WMS-varastonhallinta sekä TMS-kuljetustenhallinta -järjestelmät.

Toimintamme on aina perustunut pitkiin asiakassuhteisiin ja osaavaan henkilökuntaan. Menestyksen salaisuutemme on erikoistuminen kirja-alaan alusta asti eli 105 vuotta sitten. Kaikki suomalaiset kirjakustantajat ovat nykyisin Storia Logistiikan asiakkaita tavalla tai toisella.

Verkkokaupat tekivät viiden vuoden digiloikan koronan aikana. Tämä toi meillekin uudenlaista tekemistä. Verkkokauppatilausten suorat kuluttajatoimitukset ovat kasvaneet merkittävään osaan, mutta edelleenkin yli puolet lähetyksistämme menee perinteisiin kivijalkamyymälöihin.

Iso palvelukeskus Hyvinkäällä

Storian sydän on logistiikkakeskus Hyvinkäällä, josta lähtee yli 1 800 lähetystä päivässä. Toinen toimipisteemme on Otavan kirjapainon yhteydessä Keuruulla.

Molemmissa paikoissa on omanlaisensa prosessit. Keuruun toimipiste on arvoketjun jatke – kirjapainosta valmistuvat oppikirjat saadaan suorinta tietä oppilaitoksiin. Hyvinkäällä toimimme 24 000 neliömetrin tiloissa automaation ja prosessien ohjaamana. Ilman automaatiota suuri lähetysmäärä ei onnistuisikaan.

Hyvinkäällä teemme asiakkaillemme myös erilaisia lisäpalveluita. Esimerkiksi kirjastoille, jotka ovat iso asiakasryhmä, muovitamme kirjoja. Tässäkin automaatio on apuna. Kuluttajalähetyksiä varten olemme puolestaan investoineet pakkausautomaatioon.
Meillä Storiassa on koko Suomen kaikkien kirjojen tietokanta. Tietokannan sisältämiä satojatuhansia tietoja on mahdoton käsin ylläpitää, joten tähänkin työhön olemme valjastaneet digitaaliset apurit pienen mutta tehokkaan tuotetietotiimimme avuksi välittämään tiedot esimerkiksi verkkokauppojen asiakkaille.

Kykyä investoida

Storia Logistiikka on aina kehittänyt toimintaansa asiakkaiden tarpeita ajatellen. Erikoistuminen on tuonut osaamista ja vastuunottoa arvoketjussa laajemminkin. Käytämme alan uusinta teknologiaa. Tilauksia varten meillä on extranet-palvelu, jonka avulla kustantajat ja muu logistiikka-asiakkaamme voi tarkastella oman tuotevarastonsa tilannetta.

Meillä on palveluja ja tilauskanavia myös kirjastoille, kouluille ja kaupoille, jotka voivat tilata meiltä varastoissamme olevia tuotteita. Jos jotain tuotetta ei löydy varastostamme, hankimme sen vaikka ulkomailta. Siihenkin meillä on oma yksikkö.

Kehitettävää riittää ja kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaiden toiveita, odotuksia ja vaatimuksia. Investoimme logistiikkaan liittyviin laitteisiin aina kun tulee tarvetta tehostaa toimintaa tai kasvattaa volyymia. Kuten verkkokaupassa investoimme pakkausautomaatioon volyymien kasvaessa.

Ihmisten osaamista ja tekoälyn apua

Mikään tekniikka tai laite ei kuitenkaan yksistään riitä, tarvitaan myös osaavia ihmisiä. Kun tietojärjestelmät uudistuvat, on mukana myös henkilöstön osaamisen kehittäminen. He oppivat käyttämään uusia apuvälineitä ja uusia tapoja toimia. Tekoälyn käytöstä meillä on 2-3 pilottia käynnissä. Yksi piloteista liittyy ohjelmistokehitykseen. Ohjelmistokoodauksen dokumentointi voitaisiin hoitaa helpommin tekoälyavusteisesti. Tekoälyn käyttämisessä meillä on toki ihminen aina tarkistamassa lopputuloksen!

Haastateltavana: Jaakko Haapakangas, toimitusjohtaja
Kirjoittaja
Haastateltavana: Jaakko Haapakangas, toimitusjohtaja